بسمه تعالی
شناخت حق و باطل به یک اشاره
چکیده: در حق اختلاف و تفرقه نیست ، هرجا تفرقه و اختلاف وجود دارد یک یا همه طرف ها باطل هستند. نمی شود دو نفر باهم نزاع و اختلاف عقیده داشته باشند و هردو حق باشند. قطعاً یکی یا هر دو باطل هستند. شک نکنید
درجهان خلقت حقیقت یکی است، امّا در باور ما انسان ها گاهاً تحت تاثیر اغواهای شیطانی باطل لباس حق می پوشد و بر بیننده یا شنونده حق جلوه می کند برای اینکه بتوانیم دچار اشتباه نشویم باید برای شناخت حق و باطل معیار و محک داشته باشیم و راهنما.
خداوند متعال به همین منظور و برای هدایت انسانها و سایر موجودات دارای تکلیف و اختیار، ۱۲۴ هزار نبی و رسول از نسل بشر فرستاده تا جای هیچ چون و چرائی باقی نماند.
مشکل اینجاست که پیروان این رسولان نیز در اثر دنیا طلبی دچار اختلاف و چند دستگی شده اند به قول حافظ شیرازی
« جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه — چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند »
من در این مقاله قصد قلم فرسایی یا اطاله کلام ندارم و از شرح همه موارد میگذرم و از نامه امام هادی علیه السلام به اهل اهواز که در جواب سوالاتشان که در رابطه با جبر و تفویض سئوال کرده اند، استفاده می کنم و معیار هایی را که آن بزرگوار برای شناخت حق و باطل فرموده اند مطرح می کنم و سعی بر آن خواهم داشت نهایت اختصار را رعایت کنم .
امام با اشاره به فرمایشات پدران بزرگوار خود از نبی اکرم صلّى اللّه عليه و آله نقل می فرمایند که آن حضرت فرمود: ذَلِكَ بِقَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالَةٍ فَأَخْبَرَ أَنَّ جَمِيعَ مَا اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِ الْأُمَّةُ كُلُّهَا حَقٌّ هَذَا إِذَا لَمْ يُخَالِفْ بَعْضُهَا بَعْضاً طبق فرموده رسول خدا (ص): امت من بر گمراهى اتفاق نمی كنند، و خبر داده كه هر آنچه مورد اتفاق همه امت است حق است، اين در صورتيست كه با هم اختلاف ندارند، (تحف العقول ص: ۴۵۸)
امام در آن نامه می فرمایند قرآن حق است و تمام فرق مسلمین در آن اتفاق نظر دارند، پس یکی از وجوه اشتراک بین مسلمین قرآن است.
رسول اکرم مورد قبول همه مسلمین هستند، پس آنهم از مصایق بارز حق است، در واقع اگر کسی قرآن و پیامبر را قبول نکند مسلمان نیست.
سلسله ولایت را خداوند متعال در قرآن، آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده می فرماید إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ. وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ.
همانا سرپرست شما خدا است، و رسولش و آن كسانى كه گرويدند همان كسانى كه نماز را برپا دارند و در حال رکوع زكات بپردازند، و هر كس پيروى كند از ولایت و سرپرستی خدا و رسولش و كسانى كه ايمان آوردند، پس براستی كه حزب خدا هستند و پيروزند. و علمای عامه (علمای بزرگ اهل سنت) در اينجا اخبارى را روايت كرده اند كه امير المؤمنين در حال ركوع انگشترش را صدقه داد، و خدا از او قدردانى كرد، و اين آيه را در باره او نازل فرمود. نتیجه این می شود که ولی و سرپرست مومنین خدا و پیامبر و علی (و اولاد علی ائمّه اثنی عشر) هستند در این هم اتفاق نظر عامه وجود دارد.
«و ما ديديم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اين را فرمود مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ که ( هر كه را من مولا و آقای او هستم على مولا و آقای اوست) و هم به على (ع) فرمود أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي (تو نسبت بمن چون هارون نسبت بموسى هستی جز اينكه پس از من پيغمبرى نيست) و ديديمش كه ميفرمود: عَلِيٌّ يَقْضِي دَيْنِي وَ يُنْجِزُ مَوْعِدِي وَ هُوَ خَلِيفَتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي (على است كه وامم را ميپردازد و بوعدهام عمل ميكند و او جانشينم پس از من برای شماست).
پس از آن خبر نخست كه اين اخبار از آن بدست آمده است، استنباط می شود، خبري است درست و مورد اتفاق، و نزد مسلمانان اختلافى در آن نيست، و هم موافق قرآنست، و چون قرآن بتصديق آن خبر گواه است، و شواهد ديگر هم دارد، بر امت بايسته و لازم است كه بضرورت بر آن اقرار و اعتراف كنند زيرا اينها اخباري هستند كه شواهد قرآن بدانها گوياست، و موافق قرآنند و قرآن موافق آنها است.»
وَرَدَتْ حَقَائِقُ الْأَخْبَارِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَنِ الصَّادِقِينَ ع وَ نَقَلَهَا قَوْمٌ ثِقَاتٌ مَعْرُوفُونَ فَصَارَ الِاقْتِدَاءُ بِهَذِهِ الْأَخْبَارِ فَرْضاً وَاجِباً عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ لَا يَتَعَدَّاهُ إِلَّا أَهْلُ الْعِنَادِ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَقَاوِيلَ آلِ رَسُولِ اللَّهِ ص مُتَّصِلَةٌ بِقَوْلِ اللَّهِ وَ ذَلِكَ مِثْلُ قَوْلِهِ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ- إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً[۱] وَ وَجَدْنَا نَظِيرَ هَذِهِ الْآيَةِ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ ص مَنْ آذَى عَلِيّاً فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّهَ وَ مَنْ آذَى اللَّهَ يُوشِكُ أَنْ يَنْتَقِمَ مِنْهُ وَ كَذَلِكَ قَوْلُهُ ص مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً فَقَدْ أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ
سپس اخبار حقیقی و موثقی هم از قول رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بوسيله راستگويان از ائمه علیهم السلام رسيده است، و مردمى ثقه و معروف آنها را نقل كردهاند، اقتداء باين اخبار بر هر مؤمن و مؤمنه اى فرض و واجب است، و جز اهل عناد کسی از آنها سر پيچی نمی کند، و اين براى آنست كه گفته هاى آل رسول (ص) با گفته خداوند بهم پيوسته است. مثل قول خدا در قرآنش (۵۷- الاحزاب) براستى آن كسانى كه آزردند خدا و رسولش را، خدا در دنيا و آخرت آنان را لعنت می كند و برايشان عذاب زبون كننده اى آماده ساخته است، و نظير اين آيه قول رسول خدا (ص) است که می فرماید: «هر كه على را بيازارد مرا آزرده، و هر كه مرا بيازارد خدا را آزرده است، این شخص در معرض آنست كه از او انتقام كشيده شود» و همچنين قول او (ص) «هر كه على (ع) را دوست دارد مرا دوست داشته، و هر كه مرا دوست دارد خدا را دوست داشته است.» (تحف العقول / ترجمه كمره اى، ص: ۴۸۳)
نامه امام (امام هادی ع) که طولانی است و من برای اختصار با این جملات جمع بندی می کنم، که تمامی اهل سنت، که به عقل قضاوت می کنند و معیار سنجش آن ها عقلانی است و دارای عناد نیستند دوازده امام را قبول و دوست دارند و مرتباً به زیارتشان می روند و چقدر سراغ داریم که از آن بزرگواران مطلوبشان را نیز گرفته اند. پس نتیجه اینکه در باور کردن حقانیت چهارده معصوم علیهم السلام بین شیعه و سنی اختلافی نیست و این حقیقتی است انکار ناپذیر.
ولی بعضی مریض الاحوال هایی که فی قُلوُبِهِم مرضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً … (۱۰ بقره) ( در قلبشان مرضی است و خدا مرضشان را بیشتر می کند) در تاریخ پیدا می شوند و عناد را تا آنجا پیش می برند که بسیاری از بدیهیات مسلّم را منکر می شوند، مثل ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، بن باز و …
اینان متواتر ترین احادیث را تکذیب می کنند. و دشمنان قسم خورده اسلام از استعمارگران نیز باکنکاش بسیار سخت نوشته های این هارا از لابلای تاریخ پیدا کرده و افکار و عقایدشان را بدست عده ای دنیا طلبِ دین فروش احیا می کنند و قطار وهابیتی را راه می اندازند، که در مقابل چشم میلیاردها انسان، مقدسات مورد احترام تمام بشریت را مورد انکار و اهانت قرار می دهند و اماکن مقدسه و مساجد را با مواد منفجره تخریب می کنند تا در مقابل اربابان امریکائی و اروپائی خود، خوش رقصی کنند. اما این نگون بخت ها نمی دانند که با این کارهایشان گور خودشان را می کَنند. و چه زود باشد که شیشه ی عمرشان با ظهور حکومت صالحان در کل جهان بشکند و خذلان دنیا و آخرت نصیبشان شود.
امروز بشریت در مسیری پیش میرود که هروز از روز پیش آگاه تر شده و به حقایق جهان پی می برد و سره را از ناسره تشخیص می دهد و دیگرهیچ بنده شیطانی نخواهد توانست خورشید حقیقت را از چشم انسان ها مخفی کند، امروز بشریت، تشنه حقّ و عدالت است، و افق صبح پیروزی هویداست، و اروپائی ها و امریکائی ها تشنه تر از آسیائی ها و افریقائی ها منتظر دمیدن این صبح صادق هستند.
حقیقت این است که بین هیچکدام از ۱۲۴ هزار نبی سلام الله علیهم اجمعین کوچکترین اختلاف و فرقی وجود ندارد، همه آن ها تسلیم محض خدا هستند و مسلمانند، و همه آن ها با بشارت هایشان مردم دنیارا به فرجامی امید بخش و حکومت صالحان نوید داده اند، و عیسی مسیح علیه السلام منتظر است تا فرمان خدا فرا رسد و او از آسمان فرود آید و پشت سر امام عصر عج نماز گزارد، و تا پای جان در رکاب آن حضرت باشد.
امروز اطلاعات بشر دارد در مسیری تکمیل می شود که خدا خواسته است وطلوع خورشید ظهور، دیده می شود و تمامی بندگان شیطان با تمام تلاششان مقهور خواهند شد و خورشید عدالت ظهو خواهد کرد. و هیچ قدرتی هم در جهان یارای رویارویی با ولی خدا را نخواهد داشت. من به رهبر و ملت یکپارچه ایران افتخار می کنم که پرچمدار این روشنگری و نور افشانی هستند.
بیایید دعا کنیم آنانکه به دنبال حقیقت بوده و راه را کج رفته اند، از بیراهه برگردند و در آغوش اسلام و اهل بیت پناه بگیرند. و الاّ ، لا عاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ- إِلَّا مَنْ رَحِمَ [اللَّه و در آن روز که خیلی نزدیک است، هیچ پناهگاهی وجود نخواهد داشت بجز کسی که خدا به او رحم کند. من شک ندارم که اکثر مردم دنیا از دنیای پر از تزویر و ریا و نیرنگ و دروغ خسته شده اند و به دنبال نور حقیقت هستند بر ماست که این نور را بیفشانیم
التماس دعا: نصراله اسدالهی
[۱] ( ۲). سورة الأحزاب آية ۵۷.
© All Rights For مجمع علمی فرهنگی