متن سخنرانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل در دیدار مربیان صالحین آذربایجان غربی تاریخ ۱۵/۰۵/۹۴ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد مرحوم سید علی اکبر، دفتر امام جمعه
توضیح : در اردوی تربیتی این دوره مربیان صالحین آذربایجان غربی که از تاریخ ۱۴/۰۵/۹۴ لغایت ۱۶/۰۵/۹۴ در اردبیل برگزار شد دیداری با امام جمعه اردبیل انجام شد، جلسه با تلاوت آیاتی از کلام ا … مجید شروع شد و حجت الاسلام پور علی حاضرین را به اقای عاملی معرفی کرد.و سپس ایشان به ایراد سخن پرداخت. که به دلیل اهمیت موضوع سخنرانی ایشان که به زبان آذری بوده از فایل صوتی پیاده و به زبان فارسی ترجمه و تقدیم می گردد. اسدالهی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
[صلوات حاضرین]
به عزیزانم خیر مقدم عرض می کنم و از خداوند متعال لحظه های مبارک به عزیزانم آرزو دارم .
انقلاب ما به برکت حضرت امام [ خمینی (ره) ] در تاریخ بشریت یک پدیده بزرگی آفرید، لحظه ای که دنیا را ظلمت فرا گرفته بود و از هیج جا صدای نورانیت نمی آمد حضرت امام به انقلاب با عظمت خویش اقدام کرد، این انقلاب یک انقلاب فرهنگی و یک انقلاب مدنی و یک انقلاب تربیتی بود. امام این انقلاب را در یک مسیری بالنده انجام داد زمانی که کشور ما ۵۰۰ سال بود که خوابیده بود، ما ۵۰۰ سال خوابیدیم و فرصت های حساس از دستمان رفت.
حضرت امام وقتی انقلاب کرد به او گفتند دنیا تقسیم شده و شما دیر آمده اید، آنچه که در چینش ملت ها قرار داده اند شما را در کجای تقسیمات [ بلوک شرق یا غرب ] قرار داده اند؟
در این شرایط ویژه که حضرت امام با اسباب ظاهری و اسباب استقلال [ وشرایط سخت آن ] آشنا بود، طبیعتاً حضرت امام کار سنگینی شروع کرد و غیر از عبا و قبا چیزی نداشت، دنیا مارا در محاصره نگهداشته بود همانطور که آقا امام حسین علیه السلام را. جعلوه فی مثل الحلقه.
در حالیکه شعار های ما شعار های جهانی است، مارا در حلقه محاصره قرار داده اند، تا به گوش کسی نرسد، شعارهای ما شعارهایی است که بشریت، گمشده ی خودرا در شعار های ما پیدا میکند.
در اهمیت انقلاب بد نیست بپرسیم در دنیا چقدر شیعه سیاسی هست؟ فکر می کنید شیعه فقط در ایران است؟ شیعه سه قسم است شیعه اعتقادی که ما هستیم، آنانی که اهل بیت را خیلی دوست می دارند [ اهل سنت ] شیعه عاطفی هستند. و آنهایی که شیعه سیاسی هستند.
در دنیا [ غیر از شیعه ] یک نظام آرمانی و سیاسی وجود ندارد. من با اهل سنت زیاد حشر و نشر دارم، به ایشان می گویم که شما یک نظام آرمانی سیاسی در اهل سنت نمی توانید نشان دهید. آیا نظام سیاسی اردوغان است؟ آیا نظام سیاسی فتح اله گل اوجی است؟ نظام سیاسی طالبان است؟ نظام سیاسی القاعده است؟ نظام سیاسی اخوان المسلمین است؟ که با دست عربستان آن خیانت را [ به انقلاب مصر ] کرد. [ محمد مُرسی ] یک ساعت آمد ایران آب نخورد و گفت آب رافضی هارا نمی خورم، رفت در مصر اعلام کرد و گفت یک نوشته هم نمی گذارم برای شیعه در مصر چاپ شود. یک نفر نشد بگوید که پیغمبر خودش «گوش» بود و حرف های تمام مخالفانش را گوش می داد « قل اُذنٌ خیرٌ لکم» [خدا] به پیغمبر می فرماید تو حق نداری بگویی حتماً مسلمان شوید اگر قرار بود زور بکار برم خودم می بردم، چرا بتو می گفتم « ولو شاء الله لجعلهم امةً واحدةً » (شوری ۸) « لجعلهم علی الهدی» (انعام ۳۵) «فلوشاء لهداکم اجمعین » (انعام ۱۴۹) « و لو شاء ربک لجعل الناس امة واحدة و لا یزالون مختلفین» (هود ۱۱۸) اگر بخواهم یک چیز [معجزه] عجیبی در آسمان نشان می دهم « فظلّت اعناقهم لها خاضعین » (شعرا – ۴) آیه قرآن است، این به چه درد می خورد ؟ این می شود جاهلیت، این اسلام نیست. ببین خداوند متعال چقدر قشنگ صحبت کرده در قرآن. فضا، فضای آزاد علمی و نقدی است.
اسلام وقتی جایی را فتح می کرد چرا گفته جزیه بدهند اگر تو بخواهی به کسی زور بگویی می شود منافق اگر می خواستی کفر را جمع کنی به کدام رجال سیاسی اهل سنت آدم نگاه کند [الگو بگیرد]؟ رجال اخوان المسمین را نظر کند؟ نظام سیاسی رابطة العالم اسلامی را ببیند؟
عرب ها هیچوقت نمی توانند سرشان را بالا بگیرند برای اینکه از میان عرب یک نظام تروریست بوجود آمده، غیر از خودش همه را می کشد هیچ قومی را قبول ندارد از هیچ قومی این جوری در نیامده. سر های اعراب پایین است، [می گویند] این چه کاری بود از ما سر زد؟ کی این هارا درآورد؟ کی این هارا از میان ما در آورد؟ از این فتوا ها بوی خون می آید. نظام سیاسی آرمانی را که می خواهی مثال بزنی مثال بزن. (یک صلوات بفرستید) زیاد معطلتان نمی کنم انشاء الله چند کلمه هم صحبت می کنم . [درجهان اسلام] جای یک نظام سیاسی آرمانی خالی است.
رابطة العالم اسلامی از صد کشور، شیعه کش آورده ریخته در سوریه و عراق یک استاد کلیم هست گریه می کرد و می گفت به این گریه می کنم که تمام آبروی پیغمبر زیر پای شیوخ وهابیت از بین می رود، در اروپا عکس پیغمبر را می کشند عمامه را برداشته به جایش یک بمب اتم می گذارند و زیرش می نویسند تلفات دین پیغمبر کمتر از اتم نیست.
در یک برهه حساس امام کارش را شروع کرد، وقتی کارش را شروع کرد، به حضرت امام گفتند دیر آمدی دنیا تقسیم شده است، حضرت نگاه نکرد و کار را شروع کرد و از هرجا به محاصره افتادیم.
به عرض بنده قشنگ دقت کن، شعار های ما بهیچ وجه شعار نژادی نیست، هیچ محصور نیست در یک منطقه و در یک نژاد. ما با شاه نمی جنگیدیم شاه کیست که ما با آن بجنگیم ؟ ما با یک نظام اهریمنی که مثل اختاپوس در دنیا دراز شده، با آن می جنگیم . نظامی که کرامت انسان را می شکند. نظامی که نماینده اش تحت امر آمریکایی … نظام تربیتی را مطرح می کند، که عذر می خواهم از خدمتتان نتیجه آن این جمله است که هرچه را می توانی بفروشی ، بفروش و از هر چیز بتوانی درآمد بدست بیاور … اسم فحشاء را گذاشته اند « تجارت جنسی » « تجارت ناب» اسم تجارت جنسی را گذاشتند حریف چاه های نفت خاورمیانه . « کرامت درهم شکسته و انسان بی ارزش شده است ».
ببین در یمن چقدر آدم کشته می شود. آنچه ارزان است و از هر چیز ارزانتر است عبارت است از مسئله خون انسان.
در چنین شرایطی امام انقلابی شروع کرد که با دنیا کار دارد. اگر شما بتوانید زیبائیهای انقلابمان را به دنیا نشان دهید دنیا را تسخیر می کنیم.
ما چند کار بزرگ داریم. هنر های بزرگ داریم. و شما باید در طرح صالحین در روی آن کار کنید. اولاً من از شما می خواهم که با زبان دنیا، با دنیا صحبت کنید. من از شما می خواهم طرح صالحین را کوچک نکنید مثلا بیاورید در یکی از محلات ارومیه اجرا کنید، نه . طرح صالحین در هر کجا هست باید با چند زبان با دنیا صحبت کند. خیلی عذر می خواهم خیلی عذر می خواهم این شبکه های مسیحی اسم علی علیه السلام را گذاشتند لوطی پیغمبر، شما [اگر] زیبایی های علی علیه السلام را به دنیا نشان بدهید، دنیا را با سیره علی علیه السلام آشنا کنید، دنیا تسخیر می شود.
[ علی علیه السلام] در زمان جنگ گریه کرد گفتند چرا گریه می کنی؟ فرمود ای کاش ۲۰ سال پیش مرده بودم چرا این قدر آدم کشته شد. جایی پیدا نمی کنید که ما جنگ را شروع کرده باشیم، سیره بسیار غلط هل من مبارز را باید جمع کرد .
علی علیه السلام هیچوقت به بیعت کردن اجبار نکرد، علی علیه السلام هیچوقت به سرباز گرفتن اجبار نکرد. ۱۲ نفر با امام بیعت نکردند، وقتی در بیابان می آمدند یک موش صحرایی (موش خرما) را با تیر زدند ما به آن میگوییم «آخچا سیچانی» از دمش گرفتند و آویزان کردند، ودر مقابل او (به مسخره) گفتند: السلام علیک یا امیر المؤمنین وقتی نزد حضرت رسیدند، حضرت فوراً این آیه را تلاوت کردند « یوم ندعوا کل اناس بامامهم » (اسرا ۷۱) حضرت فرمود امام شما همان موش خرما ست.
حضرت علی همیشه جنگ را سر ظهر شروع می کردند، می گفتند یا علی جنگ سر ظهر شروع نمی شود. حضرت می فرمود من جنگ را این زمان شروع می کنم که رو به تاریکی برود هرکس بخواهد بگریزد، بتواند.
وقتی بصره را فتح کرد آمد به دیدار عایشه ام المؤمنین، زنی که صاحب خانه بود هرچه از دهانس درآمد به حضرت گفت و فحش داد ، حضرت چیزی نگفتند، اطرافیان گفتند یا امیر المؤمنین اجازه بده گوشش را بپیچانیم، حضرت فرمودند نه، به خانم تعرض نمی شود. در زمان پیغمبر به خانم تعرض نمی شد. چه فحش هایی این زن به حضرت داد؟ بماند، اصحاب گفتند یا امیرالمؤمنین دیگر تحمل نداریم، حضرت فرمود الآن این خانم را خاموش می کنم، بعد به آن زن فرمود ساکت می شوی یا بگویم در های این اطاق ها را باز کنند. خانم فرار کرد.
سؤال کردند یا امیرالمؤمنین پشت این در ها چی هست؟ فرمود زخمی های جنگ جمل را تماماً در این اطاق ها مخفی کرده اند. می داند دشمنش پشت در است ولی تجاهل می کند ( خودش را به ندانستن می زند ) چنین شخصیتی را سراغ دارید؟ دیده اید؟ سرباز حضرت در جنگ صفین بلند شد و [ به دشمن ] فحش داد حضرت فرمود فحش نده در مقابل آنان بگو الله اکبر و بگو خدا خون مارا و خون آن ها را حفظ کند. فرماندهی که به دشمنش دعا کند می شناسید؟ باید این ها را به دنیا گفت، با زبان دنیا می خواهی صحبت کنی خوب زبان یاد خواهی گرفت در طرح صالحین و با زبان صلح با دنیا صحبت خواهی کرد، یک تشکیلات قشنگی در ارومیه راه انداری کنید، [تشکیلات] دین در مسیر صلح جهانی این کار را شروع کنید.
دین در کجا به صلح خدمت کرد؟
۱ – حکومت واحد جهانی، این جا از مهدویت صحبت کنید، حکومت یکی، حاکم یکی، قانون یکی، کشور یکی، ایجاد کننده جنگ این ها هستند.
جنگ یا بخاطر مرز است، یا بخاطر ریاست است، یا تعدد حاکم است.
از مهدویت صحبت کنید که مهدویت بزرگترین خدمت به صلح جهانی است.
۲ – ( در آن تشکیلات ] بحث خواهی کرد اینکه پیغمبر ما خانواده واحد جهانی تشکیل داد، « الخلق کله عیاله و احب الیهم من انفع الناس ، باید بر سر درب سازمان ملل نوشت. ما یک خانواده هستیم. من ترک هستم، من کُردم ، من سامی ام، من آریایی ام، من سومری ام، سنگ روی سنگ بند نمی شود. ما حق نداریم بین انسان ها مرز بندی کنیم.
تو بگویی خون من پاک است، از کجا بدانیم خون تو پاک است، اگر شما توانستید یک نژاد خالص ثابت کنید نژاد خالص نیست !! ، یک نهدید که در کشور ما هست مسئله نژاد پرستی است.
پیغمبر شما به یهودی گفت برادر، به مسیحی گفت برادر چون یک خانواده هستیم، در داخل خانواده احساس بیگانگی می شود؟ من در داخل کُرد ها احساس بیگانگی کنم؟ در داخل سنی ها احساس بیگانگی کنم؟
بعد از رحلت پیغمبر ما، رفتند نماینده کسری را پیدا کردند گفتند با پیغمبر ما چه صحبتی کردی؟ گفت: من آمدم با پیغمبر شما صحبت کنم دو بار به من گفت برادر یا اخا …
وهابی بود می گفت ایها المشرک ! ایها الهلک ! می دانی به چه می گویند هلک، در زبان ما یعنی « ضِرپی » (گردن کلفت )، فرق را ببین، چقدر تفاوت است؟ (یا اخانی) ! با ( ایها المشرک )!
زبان مادری خیلی زیباست زبان عاطفی خیلی خوب است. اما زبان مادری نباید ما را از همدیگر جدا کند تو هم با زبان مشترک صحبت کن، زبان مشترک عبارت است از اخلاق، معنویت، زبان دنیا این است. ما در آن زبان مشترک هستیم.
مسئله سومی که در مسیر دین حرف زیادی درباره آن برای گفتن دارم مبارزه با افراط گرایی است. در دنیا افراط گرایی خون ها ریخته آنقدر آدم ها کشته. وهابیت را باید بشناسی و تمام پاشنه آشیل (نقطه ضعف مخصوص) های وهابیت را باید بدانی.
من زنگ زدند از دانشگاه علامه طباطبایی، گفتند یک نفر بچه وهابی هم دانشجو ها و هم استاد را بسته است زدم به سرم و گفتم این شیعه است؟ این شیعه نیست این شیره است شیره! گفتم برو در تابلو بنویس هرکس ثابت کند حیات و ممات چطور در توحید و شرک موثر است، من به عنوان جایزه آن را به مکه می فرستم پاشنه آشیل هایشان این است. دقیقا رگ حیاتشان این است. نقطه مرگشان را پیدا کن ببینم چطور با تو صحبت می کند. یا مکن با پیل بانان دزدی – یا بنا کن خانه ای در خور پیل.
من قشنگ با احترام یک حدیثی را خواندم و فرستادم به آذربایجان یک وهابی آمد و متحول شد. وقتی جنازه پیغمبر در زمین بود ابوبکر آمد از میان مردم راه باز کرد وخودش را به حضرت رساند و گفت بابی انت و امی یا رسول الله اذکرنا عند ربک ، این یعنی یا حسین یا حسین . پس تو میگویی یا حسین شرک است چطور شد؟ [ ابوبکر به جنازه پیغمبر می گوید « اذکرنا عند ربک شرک نیست ولی هرکس بگوید یا حسین اذکرنا عند ربک شرک است ؟ ]
در جنگ مسیلمه کذاب ابوبکر تمام اصحاب را فرستاد به جنگ، رمز عملیات « یا محمد یا محمد » آیا آن ها مشرک شدند چون مرده را صدا زدند؟ مرده را صدا کردن شرک است؟
تو این جا باید بحث کنی، وهابیت با صلح جهانی هیچوقت به یک جا جمع نمی شود. چرا؟ چون تکلیف محمد بن عبدالوهاب [ از سوی اربابان انگلیسی اش ] آن بود. هیچکس از تیغ تکفیر او جان سالم بدر نبرد! به سر فخر رازی چه آورده؟ به سر امام شافعی چه شبیهی آورده که کل منطقه پیرو آن است. شافعی را تکفیر کرده، ببین ابن تیمیه به سر امام اشعری چه آورده؟
الآن بچه های چقدر سایت سنی باز کرده اند آن قدر سنی داریم یک میلیارد و نیم سنی وارد سایت ما می شود و از داخل همین سایت ها از سنگر مذاهب اربعه به آنها حمله می کنند نقطه مرگ وهابیت است .
تو که در طرح صالحین فعالیت می کنی باید بروی منافات فقه شافعی، احکام شافعی را که با وهابیت منافات دارد جمع آوری کنی، آن دیگری و … اول مذاهب اربعه بگذار جلو خودت قدم به قدم با وهابیت در کشمکش است از وهابیت جلو بزن. شافعی چه گفته؟ اگر رفتی حج ، حج را انجام دادی برو به مدینه پیغمبر را زیارت کن اصحاب را زیارت کن برو احد شهدای احد را زیارت کن همه اش از این هاست به این ها می گویند طرح صالحین ، طرح صالحین به این است که ما بنشینیم؟ شما باید تحمل پذیر باشید مثل ائمه دین.
آن مرد پای منبر علی (ع) می نشست بعد می گفت قاتلک الله، در آدم این همه فصاحت میشود؟ اگر شما بودید می گفتید؟ این را بگیرید ، علی آن قدر به این ها میدان داده که در پای منبرش می گوید خدا ترا بکشد در آدم این قدر فصاحت پیدا می شود؟
وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ (توبه آیه ۶)
[ای پیغمبر] و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست ، پناهش بده تا سخن خدا را بشنود، آن گاه او را به جايگاه امنش برسان؛ اين به سبب آن است كه آنان گروهى هستند كه [ حقايق را ] نمىدانند (توبه آیه ۶)
زیباییهای دین را نشان دهید چه زیباست؟ خدا به پیغمبر می فرماید اگر یکی از مشرکان به تو پناه آورد پناهش بده و امنیتش را تامین کن. ( سوره توبه آیه ۶)
مطلب دیگر چهره عاطفی دین است این را بصورت زیبا و قشنگ کار خواهید کرد. این جا آن قدر حرف های زیبا هست ، حیف است [ از این ها استفاده نشود] وقت شما را می گیرم [ وقت نداریم بیشتر به جزئیات بپردازیم ] چهره عاطفی پیامبر (ص) ، چهره عاطقی علی (ع)
سرباز پیغمبرمان در حال شمشیر زدن ، شمشیرش را بالای سر مشرک بُرد مشرک شهادتین گفت ، گفت لااله الاالله ملاحظه نکرد و زد مشرک را کشت، حضرت فرمود باید دیه مقتول را بدهی چرا او را کشتی؟ گفت قالها تحت السیف زیر آتش شمشیر گفت ، حضرت فرمود تو با قلب مردم چکار داری؟ به به . [ به این فرهنگ و تربیت و آئین مترقی اسلام ]
به بهانه انرژی [ هسته ای ] مارا به این روز انداخته اند فقط به یک نیت نهانی که می گویند شما نیت تان بمب اتمی است. می گوئیم آقا، مقام معظم رهبری فتوا داده اند حرام کرده اند، می گوید شما فتوا هم دارید تقیه هم دارید. از کجا فهمیدی من تقیه می کنم؟
پیغمبر ما وضو می گرفت دید یک گربه نگاه می کند آب را برد گذاشت جلو گربه تا گربه آب نخورد حضرت وضو نگرفت.
[یک مسلمان مالش را با یک شرط وقف کرده بود] ، گفت مال مرا فقط در این مورد بکار ببرید، در هر خانه ای که گوشت خانمی را گربه ربوده باشد ، مرد میآید و نزاع راه می افتد از این موقوفات به آن خانم گوشت بخرید و بدهید .
چقدر زیباست ، این ها گذشته ماست چهارصد سال و پانصد سال پیش یکی از مستشرقان می گفت یک دختر کنیز کوزه خودش را شکسته بود و نمی توانست به خانه برود یکی آمد دست آن کنیز را گرفت و برد اداره (اوقاف) موقوفات دید آنجا یک موقوفه هست که وقف کرده هر کنیزی که کوزه اش را شکسته و نتواند بخانه برود از این موقوفه از مال من به آن کنیز کوزه بخرید و بدهید تا در خانه به او مشکل ایجاد نشود.
بگذار دنیا آشنا بشود با زیبائی های دین ، چه زیباست؟ این هارا برای دنیا بنویسید.
مسئله دیگر که به صلح جهانی کمک می کند مسئله عدالت است ، خداوند در قرآنش می فرماید اگر حرف های مرا از اول تا آخر جمع کنید می شود دو کلمه « صداقت » و « عدالت » وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ (سوره انعام آیه ۱۱۵) و سخن پروردگارت بر اساس راستى و عدل كامل شد، سخنان او تغيير پذیر نيست ؛ و او شنوا و داناست . (۱۱۵)
می بینی چقدرخوب صحبت کرده مسئله زیاد است ای کاش وقت می شد. وقت من تمام شد خلاصه کنم.
فقط و فقط در ایران چیزی هست و در هیچ کجای دنیا نمی توانی پیدا کنی آن هم ادبیات عرفانی است. به مسکو رفتم دیدم مثنوی [ مولوی ] را کتاب سال کردند، شعر های کلیدی درست کردند همه اش شعر های مولوی است، کیس ادبیات داریم.
[ با تاسف میگوید] نسل ما نسل سر به زیر است سرش را پائین می اندازد و با تبلت و موبایل ور می رود، این به آن پیامک می زند و آن به این. این چه سواد خواهد داشت !؟ دنیا اگر یک شبستری داشت [ مثلاً ] در امریکا، طوفان بپا می کرد، شبستری! شبستری!
که باشم من مرا از من خبر کن * چه معنی دارد اندر خود سفر کن
مسافر چون بود ره رو کدام است * که را گویم که او مرد تمام است
چنان می پنداری که آتشفشان عرفان است شیخ محمود شبستری
دگر گفتی مسافر کیست در راه * کسی کو شد ز اصل خویش آگاه
مسافر آن بود کو بگذرد زود * زخود صافی شود چون آتش از دود
چقدر از این ها داشتیم ما چقدر می توانیم به دنیا خدمت کنیم
حرفهایم تمام ،
یکی آمد به پیش عارف گفت می خواهم خدا را ببینم . گفت برو گم شو، گفت چرا فحش میدهی می خواهم خدا را ببینم گفت برو گم شو، گفت چرا فحش می دهی؟ گفت جوابت را گرفتی برو … ( یعنی در خدا فانی شدن و جز خدا ندیدن)
گویند که کدخدای این خانه چه شد * چون کد برود خدا عیان خواهد شد *
گفت برو گم شو . اگر ده باشد ( کد یعنی ده) که خدا دیده نمی شود
من یک استاد داشتم گفت اگر من بودم نمی گفتم برو گم شو، می گفتم برو بمیر
چون بمردم از حواس بوالبشر * حق مرا شد سمع و ادراک و بصر (مولوی)
یکی به آقای حسن زاده آملی گفت میروم مکه مرا دعا کن، گفت بری بر نگردی گفت نفرین می کنی یا دعا؟ گفت دعا می کنم بروی بر نگردی یعنی این که هست برود برنگردد [ یعنی منیّت را گذاشته خالص برگردد] تا این تعیّنات این تشخّصات نرود گم نشود . [انسان خالص نمی شود] تو الآن می گوئی من
از وجودم می گریزم در عدم ، در عدم من شاهم و صاحب علم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون ، گویدم انا الیه راجعون
آن عارف به او شعر نخواند، فقط گفت برو گم شو
گویند کدخدای این خانه چه شد * چون کد برود خدا عیان خواهد شد
خدایا دعا های ما را مستجاب کن
عاقبت ما را ختم به خیر کن
… صلوات و اتمام صحبت
اَرغَنون = ساز افلاطون
© All Rights For مجمع علمی فرهنگی